آخرین اخبار : 

طرح توجیهی احداث واحد تولید دکمه -فرصت سرمایه گذاری٩١

به‌طور کلی دکمه لباس سال‌هاست وارد زندگی ما شده و این محصولات اوایل حضورشان در زندگی بشر به نوعی بیانگر جایگاه و موقعیت اجتماعی آنها بوده، چون ثروتمندان با استفاده از فلزات گرانبها مثل طلا و نقره لباس‌هایشان را با دکمه آذین می‌کردند و دیگر اقشار جامعه با چوب یا استخوان حیوانات سعی در آراستن لباس‌هایشان داشتند. اما این روند تقریبا از یکی دو قرن پیش، به نوعی تجارت یا صنعت در بخش‌های مختلف اجتماعی تبدیل شد و اگرچه هنوز هم به نوعی در گروه زیورآلات می‌‌توان برخی از تولیدات را مشاهده کرد ولی از آن دوره تاکنون تجارتی بزرگ یعنی چندین برابر ساکنان کره زمین را مهیا کرد.
میزان سرمایه لازم جهت تولید دکمه
ممکن است برخی با ارائه ارقام غیر‌واقعی سعی در جلب نظر صاحبان سرمایه به‌خصوص آن گروه که سرمایه‌های اندک دارند داشته باشند به صورتی که می‌گویند با سرمایه‌‌گذاری چند ده میلیون تومانی می‌توان سود میلیاردی برد درحالی که واقعیت این نیست و باید درباره نحوه سرمایه‌گذاری خوب دقت داشته باشیم. به‌عنوان مثال خود ما که بیش از سه دهه است در بخش تولید ورود کرده‌ایم نزدیک به ۵۰۰میلیون تومان در آن سال‌ها سرمایه‌گذاری انجام شد که اگر بخواهیم مبنای قیمت‌های امروز را درنظر داشته باشیم اگر فردی واقعاً قصد حضور در صنعت تولید دکمه به صورت اصولی را داشته باشد نزدیک به دو میلیارد تومان سرمایه لازم دارد و خبری از تولید خانگی نیست.
روشهای تولید دکمه
به‌طور کلی دکمه به دو روش قالبی و تیغه تولید می‌شود که در تولید تیغه‌ای هزینه‌کمتری برای تولید و سرمایه‌گذاری لازم داریم ولی در بخش قالبی به دلیل استفاده از دستگاه‌های پرس و تزریق پلاستیک به‌خصوص قالب هزینه کاملاً متفاوت است و باید برای آن دقت بیشتری داشته باشیم. به‌عنوان مثال برای طراحی و تولید یک قالب گاهی تا ۵۰ میلیون تومان باید هزینه کرد و با توجه به فرسایش قابل ملاحظه در این قالب این سرمایه بستگی به میزان تولید باید دوباره هزینه شود.
خط تولید دکمه را به چهار بخش تقسیم‌بندی میشود، به‌طور کلی اگر تصمیم به حضور در صنعت تولید دکمه داریم باید برای راه‌اندازی یک خط تولید کامل یعنی از مخلوط کردن مواد شیمیایی گرفته تا پولیش و بسته‌بندی را در اختیار داشته باشیم به این دلیل که نبود هر یک از این بخش‌ها در تولید دکمه باعث افزایش هزینه‌های تولید شده و در نهایت سرمایه‌گذاری را غیر‌اقتصادی جلو می‌دهد. این درحالی است که برای دریافت مجوز فعالیت صنعتی و تولید دکمه باید با دریافت مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت کار را آغاز کنیم.
وضعیت فروش و مصرف دکمه در ایران
برخی کارشناسان مد درباره گستره بازار و صنعت تولید دکمه در اقتصاد بین‌المللی به‌خصوص کشورهای تولید‌کننده معتقدند اگر تولید کننده‌ای به دنبال آمار تولید و مصرف دکمه است، کافی است به دکمه‌های پیراهن و دیگر البسه خود توجه کند، چون به‌صورت متوسط حداقل ۱۰دکمه هر روز همراه ما به این سو و آن سو در حرکت است و متوسط عمر برخی از آنها تنها دوماه برآورد شده است.
با درنظر گرفتن اینکه ۲۵۰۰ واحد صنفی تهران در دو بخش مردانه و زنانه مشغول فعالیت هستند، می‌توان به نوعی میزان مصرف دکمه هر یک از واحدهای تولیدی را به‌صورت تقریبی محاسبه کرد. فرض بر این است که رونق تولید در این تعداد واحد تولیدی کاملا محسوس باشد و هر واحد تولیدی نیمه مدرن بتواند روزانه ۱۰۰پیراهن (زنانه یا مردانه) تولید کند و هر پیراهن ۱۰ دکمه نیاز داشته باشد، می‌بینیم روزانه ۲میلیون و ۵۰۰ هزار عدد دکمه برای تکمیل تولید آنها در تهران نیاز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *