آخرین اخبار : 

ثبت علائم تجاری و تمدید علامت تجاری


ثبت علائم تجاری

به کار بردن علامت تجاری می تواند برای مصرف کننده و تولید کننده اهداف متفاوتی را در بر داشته باشد که به طور خلاصه به شرح زیر است: ۱- برای مصرف کننده: علامت تجاری مصرف کننده را در تصمیم گیری برای انتخاب و خرید کالاها یاری می دهد زیرا در واقع علامت تجاری معرف ویژگی های یک کالا است. خاصیت دیگر علامت تجاری این است که به مصرف کننده کمک می نماید تا بتواند بدون نیا به داشتن اطلاعات عمیق و تفصیلی در مورد تولید کننده یا موسسه تولید کننده از میان کالاهای مشابه و همگن کالاهای مورد علاقه خود را به راحتی انتخاب می نماید. ۲- تولید کننده: علامت تجاری به تولید کنندگان کمک می نماید تا با استفاده از آنها محصول خود را به سهولت به عامه مردم معرفی نموده و به وسیله آنها محصولات خود را از محصولات مشابه در بازار متمایز سازند. به علاوه در صورتی که علامتی در بازار مشهور شود این به تولید کننده اجازه خواهد داد که بتوانند در پناه و به وسیله آن سهل تر و ساده تر در بازار های دیگر رسوخ کنند. همچنین علامت تجاری انگیزه ای قوی در تولیدکننده ایجاد میکند، تا در جهت بهبود کیفیت کالای خود و همچنین کسب شهرت بیشتر سرمایه گذاری نمایند. علامت تجاری-اهداف آن به طور خلاصه با صنعتی شدن جوامع نقش علامت تجاری رو به افزایش نهاد و نقش کلیدی علامت در اقتصاد و تجارت روشن شد. صنعتی شدن اجازه داد که شرکت ها و موسسات مختلف کالاهای متنوع را به مشتری ها عرضه دارندو از انجایی که کالاهای صادراتی از حیث کیفیت، قیمت و سایر ویژگی ها متفاوت هستند لذا مصرف کنندگان نیاز دارند که برای تشخیص و انتخاب کالاهای رقابتی معیار و الگویی را داشته باشند. از سوی دیگر این امر باعث میشود که شرکت ها برای جلب مشتری و تشویق ایجاد انگیزه در آنها برای خرید کالا تلاش هایی را مبذول دارندو در این راستا علامت تجاری شرکت ها را تشویق میکند که کالاهای با کیفیت بالا تولید کنند که این خود باعث رونق اقتصاد میگردد.

تمدید علامت تجاری

بعد از اتمام مدت ۱۰ ساله اعتبار علامت تجاری، در صورت نیاز به آن باید آنرا تمدید نمایید. عملیات تمدید علامت تجاری بسیار تخصصی و نیازمند داشتن تجربه و مهارت لازم می باشد. برای تمدید علامت تجاری مدارک زیر مورد نیاز است. لازم به ذکر است که بسیاری از موسسات و شرکت ها با فریب مردم و با قیمت های باور نکردنی، اقدام به تمدید علامت تجاری می کنند. ثبت امیری با استفاده از وکلای مجرب و با تجربه در امور ثبتی و حقوقی علامت و نام تجاری با ۲۰سال تجربه با کمترین هزینه، در سریع ترین زمان ممکن اقدام به تمدید علامت تجاری و نام تجاری شما می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با وکلای ما، با شماره تماس های موجود در صفحه اصلی و بخش تماس با ما، تماس حاصل نمایید.   مدارک مورد نیاز جهت تمدید علامت، برند، لوگو، آرم و نام تجاری بدین شرح می باشد: برای اشخاص حقیقی ۱ ) کپی شناسنامه و کارت ملی مالک علامت ۲) ارائه اصل یا کپی تصدیق ثبت شده برای اشخاص حقوقی ۱ ) ارائه روزنامه آخرین تغییرات اعضای هیئت مدیره (( دارندگان حق امضا )) ۲ ) کپی شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضا ۳ ) ارائه اصل یا کپی تصدیق ثبت شده   مراحل تجدید علامت تجارتی   علامت ثبت شده در ظرف مدت ده سال تمام شمسی از تاریخ صدور تصدیق ثبت دارای اعتبار قانونی می باشد و صاحب علامت در صورت تمایل به ادامه استفاده از علامت ثبت شده حداکثر ظرف ۶ ماه پس از اتمام ده سال اعتبار قانونی می تواند تقاضای تجدید علامت تجارتی را نماید در غیر این صورت علامت مذکور ابطال و از حمایت قانونی بهره مند نخواهد بود. ذیلا روش تجدید علامت تجارتی بیان می شود: ١- متقاضی تقاضانامه ای بشرح نمونه پیوستی و اظهارنامه ثبت علامت تجارتی تکمیل شده مربوط به تجدید علامت به انضمام گواهی تجدید ثبت علامت خریداری شد از دایره فروش اوراق بهادار را به مسئول اداره مالکیت صنعتی تسلیم نماید. ٢- مسئول اداره دستور ثبت تقاضا در دفتر اندیکاتور را صادر و مدارک ابرازی را جهت ضمیمه شدن به پرونده به بایگانی ارسال و کارشناس را تعیین می نماید. ٣- کارشناس پس از وصول مدارک ابرازی پیش نویس آگهی تجدید ثبت علامت تجارتی را تهیه و متقاضی جهت پرداخت حق الثبت به حسابداری هدایت و وفق روش توضیح داده شده در صفحات قبل متقاضی پس از پرداخت وجه به بانک ملی و ارائه فیش به حسابداری و ممهور شدن اظهارنامه به اداره مراجعه می نماید. ۴- اظهارنامه به اداره تسلیم شود مسئول اداره پس از بررسی پیش نویس آگهی را امضا و به ماشین نویسی ارجاع می نماید و پس از تحریر گواهی توسط مسئول مذکور امضا ء و در دفاتر قانونی ثبت علامت تجارتی ثبت خواهد شد. ۵- گواهی تجدید علامت صادر و پس از احراز هویت و اخذ رسید تحویل صاحب علامت یا وکیل قانونی او خواهد شد.

نویسنده دکتر رضا لطفی