آخرین اخبار : 

طرح توجیهی راه اندازی فروشگاه زنجیره ای-فرصت سرمایه گذاری٢٠٩

راه اندازی فروشگاه زنجیره ای
فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور ما فروشگاه‌هایی هستند که با نام و نشان تجاری واحد و تحت مدیریت متمرکز و با حداقل دو شعبه تأسیس می‌شوند و به عرضه خدمات مبادرت می‌کنند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران یا چند منظوره هستند و همه نوع گروه‌های کالایی یا خدماتی را ارائه می‌دهند یا اینکه یک گروه کالای همگن را عرضه می‌کنند.
در شرایطی که مکان موردنظر سرمایه‌گذاران آماده باشد، می‌توانند به اتاق اصناف استان محل استقرار دفتر مرکزی مراجعه و پروانه کسب دریافت کنند، اما در آینده که اتحادیه کشوری برای این فروشگاه‌ها تشکیل شود، باید از اتحادیه پروانه کسب دریافت کنند.
ولی چنانچه مکان آماده نباشد و مجری قصد احداث یا آماده‌سازی مکان را داشته باشد، می‌تواند به مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه و جواز تأسیس دریافت کند و پس از تکمیل کار برای بهره‌برداری نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام کند. طاهری با تأکید بر این موضوع که نیازی نیست فرد سرمایه‌گذار برای هر شعبه‌ای مجوز و پروانه کسب جداگانه دریافت کند، می‌گوید: به منظور بهبود فضای کسب و کار، جواز تأسیس در مرکز امور اصناف و بازرگانان طی ۲۴ ساعت صادر می‌شود.
میزان سرمایه لازم برای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بنا به گروه‌های کالایی مختلف فرق می‌کند، اما به‌طور میانگین به ازای هر متر مربع عرصه فروش حدود ۶میلیون تومان سرمایه مورد نیاز است. به‌عنوان مثال اگر کسی قصد دارد یک فروشگاه زنجیره‌ای یک هزار متری ایجاد کند، باید حدود ۶میلیارد تومان را به این کار اختصاص دهد.
در مجموع میزان سرمایه‌گذاری به نوع تجهیزات و امکانات و کالاهایی که قرار است در فروشگاه عرضه شود، بستگی دارد. طاهری در مورد اشتغال‌زایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اظهار می‌دارد: این فروشگاه‌ها به ازای هر شعبه به مساحت ۲۰۰متر مربع، به‌طور میانگین برای ۱۰نفر اشتغال‌زایی دارند و اگر یک فروشگاه زنجیره‌ای ۲۰۰شعبه داشته باشد می‌تواند برای ۲هزار نفر به شکل مستقیم اشتغال‌زایی داشته باشد.
اگر تعداد یک هزار و ۴۰۰شعبه فروشگاه زنجیره‌ای را ضرب در میانگین ۱۵۰ مترمربع (عرصه فروش فروشگاه‌های کشور) کنیم، عرصه فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌دست می‌آید که حدود ۲۱۰هزار متر مربع خواهد بود و قاعدتاً با توجه به جمعیت و حجم فروش در فروشگاه‌های زنجیره ای، می‌توان این ظرفیت را افزایش داد. اما باید به این نکته توجه داشت که در هر کشوری میزان نیاز سرانه هر فرد از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به مقتضیات و شرایط فرق می‌کند و استاندارد مشخصی در این زمینه وجود ندارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *